Mio min Mio

Läser underbara Mio min Mio för lika underbar Mimi. Det är en svår sak att få till, när man har tre barn, att läsa för alla på kvällen. Alla har olika önskemål. Är man ensam vuxen hemma kan det bli trubbel. Tur att Malte är helt förlorad till Harry Potter och läser superbra själv. Ester vill minst ha två sagor och Mimi många kapitel.

Mio min Mio då. Kom inte riktigt ihåg hela historien själv faktiskt, men allt eftersom jag läser så poppar det upp. Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson, som sedan igår kväll klockan 18 varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13.Kommer fortfarande ihåg exakt hur spännande jag tyckte det var då när jag läste första gången på 70-talet, och tycker fortfarande!
Alltså, Astrid Lindgren, vilken författare hon är! Så otroligt modern trots att många av böckerna är mer än 50 år gamla – och ändå så tidlös! Alla sagor och berättelser håller ju i evighet. Mio skrevs 1960 och Mimi och jag sitter som förstenade när jag läser och kan aldrig lägga ner boken trots att Mimi får mardrömmar om Riddar Kato. Astrid – my god vilken cool människa! Någon som läst någon bra bok om hennes liv? Själv är jag sjukt stolt över att känna dig som spelade på hennes begravning. Så stort. Astrid är larger than life. Punkt.

20120618-090811.jpg

Kommentera

