De fina bröderna och Le jardin

En knasig natt blev det! Vi hade ju råkat hitta en gammal cd med Bröderna Lejonhjärta igår. Barnen och jag lyssnade, som vanligt med hjärtat i halsgropen och tårar i ögonen, på sagan om Skorpan och Jonathan, men som handlar väldigt mycket om döden såklart. Därför fick två små barn (ja, de största alltså) sova på sofforna här nere i natt. De kom en och en nerför trappan, med täcke och kudde. Jag satt länge på golvet mellan sofforna och berättade roliga historier för att försöka få ut sagan och tankarna på döden ur huvudet. Jag provade med min egen metod, för att de skulle förstå gjorde jag oron till min. ”Vi leker att vi är på Lidingö, jag är orolig för ett viktigt möte som jag ska ha imorgon. Då tar jag mötet, möteslokalen, alla deltagare och papper och kaffe och kakor och låtsas att allt blir till en ballong. Ser ni hur de blir till en ballong? Ser ni att den är rosa? Nu behöver jag ett vapen. Vad ska jag ta? Okej, en pistol. PANG! Alla mina problem försvinner. Fattar ni?” Barnen skrattade så de kiknade, tyckte min metod var knäpp (hey, whatever works for you, man) men de tänkte fortfarande på Bröderna Lejonhjärta. Malte upplyste mig om att det stod från 11 år på filmen. Hm, jag är faktiskt 41 år, men tycker också att sagan, och de frågor den väcker, är jobbig. Kanske kan man ändra till 50-årsgräns för Bröderna Lejonhjärta?

Till slut, efter några ordlekar (Kejsaren av Kina tycker inte om T ni vet?) kunde det bli natt här i huset.

Efter två dagar med moln och regn är det åter strålande sol! Jag firade det med att ge mig ut och sticka maskrosor i gräsmattan.

20120703-144531.jpg

Jag hade gott sällskap av Ester och av Emma Wiklund som sommarpratade idag. Hon fick mig att gråta några gånger faktiskt. Men hon fick mig också banne mig att fylla korgen med ogräs. Kolla in detta mega-ogräs-montagne!

20120703-145258.jpg

Ester och jag hann också med att köra en liten hallon-ätar-paus 😉

20120703-145420.jpg

Blåsan i handen sitter som en smäck! Morfar Eric hade skrattat åt mig. Han tycker att jag är en sån city-tjej. Det har ju iofs rätt i! Rookie-misstag, men ändå.

20120703-145537.jpg

Nu fick det bli lemonade på altanen med ännu en ny bok. Jag är speed-readare, när jag väl kommer igång.

20120703-145713.jpg

Kommentera

