Skolstart!

Igår hade vi en härlig söndag fylld av prepp och pepp inför idag. Det behövdes! Bland annat gjorde jag en bautagryta Ratatouille och en hel kyckling i ugn till middag, många franska points på det! Barnen, som fått kokt broccoli till sin lunch, tyckte det var alldeles för mycket grönsaker på en och samma dag. De tyckte också, att jag förstört ett härligt mat/film-intryck för dem, då de alla tre tycker att man blir sjukt hungrig och sugen på mat av filmen Råttatouille! Nu när de vet hur Ratatouille verkligen smakar – nej inte gott – tycker de inte länge att filmen känns lika bra. Eller nåt. Alternativet, sa Malte, är ju att jag gör en as-äcklig version och att Linguini, som kocken heter i filmen, faktiskt kan laga mat och gör en helt underbar Ratatouille, så att tom dessa tre kräsna barn från norr skulle älskat den. Jag försökte hävda att min nog var minst lika god som hans, men barnen vill gärna leva kvar med detta fina film-minne intakt och är mer inne på motsatsen.

Idag var det ju då dagen med stort D, skolstarten! Både barn och vuxna var både lite nervösa och spända imorse. Mest glada dock, att det blivit dags att riva av denna dag, skönt att få det avklarat. Inga bilder fick tas enligt stränga instruktioner från barnen, så jag knäppte helt vuxet en i smyg.

20120903-222411.jpg

När barnen var lämnade i säkert förvar i respektive klass och vi säkerställt med hundra kontrollfrågor att allt var OK, lämnade vi skolan. Ester och jag åkte in till Genève för att uträtta lite ärenden. Fast först satt vi på Starbucks och väntade på att butikerna skulle öppna.

20120903-222525.jpg

20120903-222541.jpg

20120903-222558.jpg
Ester, som inte gillar latte eller att spana på folk lika mycket som sin mor, såg lite på film medan hon väntade.

20120903-222632.jpg

Klart vi gick till leksaksaffären!

20120903-222709.jpg

Vi fönstershoppar lite. Ester gillade skyltningen.

Denna dagen hade det kunnats skriva en liten smärre bok om. Men det orkar inte jag nu. Låt oss säga såhär. Jag tror att barnen minns den för resten av livet. Jag med! För att fira första dagen, gjorde vi pesto av egenodlad basilika och kokte spagetti till. Vi hade sanslösa mängder med grovriven parmesan till med. Enkel och god mat!

Jag lyxade till det ordentligt fram på kvällskvisten och körde riktigt Jasminthé, sådant där med riktiga blommor i torkad boll som vecklar ut sig. Lika snyggt som gott!

20120903-222748.jpg

Färdigt att drickas, I like!

20120903-222951.jpg

Kommentera

