Drömmen om en ek

Nu ska jag göra ett nytt försök! Jag pratar om min fina ekollon-vas från Svenskt tenn. Vasen är så vacker och kan ju användas till massor av fina blommor, men själv vill jag gärna lyckas med det den är avsedd till, dvs få ett ekollon att skjuta skott. Har försökt några gånger, men det har aldrig blivit något och så har jag tröttnat. Min fina kompis Pilla tipsade om att lägga ekollonen i blöt lite först så det har jag gjort nu.

20120920-091158.jpg

Mer då? Någon som har the key to success?

Har kommit på att jag tycker det varit sjukt coolt om jag får skott på ett ekollon, planterar det här i trädgården. Då har vi ju liksom verkligen gjort ett avtryck för framtiden här i lilla byn. Så kan vi åka hit alla fem om sisådär tjugo år och beundra eken, som då är ett stort vackert träd! Romantiker, moi?

Nu sitter jag på Starbucks i Genève och väntar på att en vän (läs svärmor), ska flyga hit. Ska bli så kul att visa henne vår värld här.

Medan svärmor flyger, läser jag bok och dricker Grande-skinny-one-pump-sugar-free-vanilla-latte (alltid) och njuter av lite tid helt för mig själv. Snart dags för pick up!

20120920-092009.jpg

4 thoughts on “Drömmen om en ek

  1. Finaste Fia! Jag plockade (smugglade?…) hem 5 ekollon från Sydafrika och la dem i en plastpåse i kylen. En av dessa fem fick grodd och har nu vuxit sig så fin i min Svenk Tenn vas. Nu kom dock hösten och bladen trillade av!!! Jag hade ju planerat att få en Sydafrikaek i Falsterbo;) Mitt tips till dig är alltså: in med ollonen (sorry;)) i kylen i en plastpåse. Kan du nu ta reda på vad jag skall göra med mitt ekollon som är fullt av rötter men utan blad…kan man pluppa ner det i en kruka tro? Kram på er alla!

    • Darling!
      Vad kul att du är här😉
      Enligt instruktioner ifrån svenskt tenn ska man lägga ollonen (vi har tourettes båda två) i vatten i 6 veckor…! Sen ner i vasen. Ta en vända i vatten vet ja!
      Vi har nu bulimi-ätit Carambars i tre veckor….OMG vad goda!!! Säg till när era är slut så kan jag bli er pusher.
      Tusen pussar till er älsklingar

Kommentera

