The French car!

Äntligen fick vi de franska registreringsskyltarna igår!

20120926-063735.jpg

Det har kostat massor av pappersarbete, byråkrati, köande, stämplar och så pengar (närmare bestämt 1800€). Men nu är de här! Det känns helt plötsligt lite mer som att vi faktiskt bor här och inte bara är på tillfälligt besök. Vi kommer nog att slippa en och annan medbilists tuta också. Fransmän förutsätter att utlänningar inte kör som vettvillingar på alpvägar (their favourite sport) och vill därmed köra om alternativt gärna tuta på stackars utlänningen att ta kurvan lite mer som Ari Vaatanen. I tullen lär vi också få ett break! Jag kör genom tullen minst fyra gånger om dagen och med utländska plåtar blir man lätt stoppad…Barnen hatar det! Jag har börjat rulla ner rutan och stanna och säga hej eftersom vi ändå alltid blir stoppade. Men nu, vift vift, kör igenom bara, Madame med franska bilen. De svenska barnen jublade i morse!
Endast en gång har jag dock blivit ordentligt stoppad i tullen. Jag tyckte den sura gubben vinkade ”kör”, medan han tydligen menade ”stanna”, varför han inte uppskattade när jag körde förbi honom…han bankade ganska hårt i taket. Jodå, då stannade jag. Sen de vanliga frågorna; var bor du? Var ska du? Men sen; har du några varor att deklarera i bilen? Jag: nej! Jag ska bara hämta barnen i skolan…Han tyckte jag skulle gå ur bilen och öppna bagageluckan och det är DÅ jag kommer på att jag varit på Carrefour och tömt hela butiken typ…”hoppsan, här hade vi lite varor visst” Öhh. Han letade igenom alla påsar (tydligen får man inte passera gränsen med kött, smör eller mer än 3 flaskor vin, vilket jag blev upplyst om)! Jag fick skäll för att jag hade 4 flaskor vin (fattar du inte att det är Vinfestival i mataffären gubbe, och jag ska ta alla varor med mig tillbaka till Frankrike, pucko), men slapp böter och åkte därifrån med några snälla råd från arga tullgubben; 1. Stanna i tullen 2. Ha inga varor med dig, ditt blonda pucko (sa han inte men jag såg på honom att det var exakt det han tänkte…)

Med de nya skyltarna hoppas jag alltså att denna typ av upplevelser är ett minne blott 😉

Tja, en bil-procedur till att ta sig igenom, men en dag i taget. Någon gång efter jul kanske det mesta är på plats.

20120926-090121.jpg

Idag är Ester hemma med farmor (lyx) och jag kör en big-time-lyx-förmiddag inne i Genève.

20120926-090310.jpg

20120926-090326.jpg

Min kaffe, bok och jag har följande utsikt denna morgon. Njuter av onsdagen och föreslår att alla genast gör detsamma.

3 thoughts on “The French car!

Kommentera

