My favorite drink

Min favoritdryck (well, en av dem då) är thé. Jag är en storkonsument. Börjar och slutar dagen med en rejäl balja. På morgonen måste det vara Earl Grey, gärna av den här sorten:

20121010-111530.jpg
Eller den här:

20121010-111554.jpg
På kvällen tar jag hellre ett något fruktigare thé, som t ex det här från en favoritaffär

20121010-111709.jpg
Eller det här:

20121010-111731.jpg
(På Spice tree i Kristianstad heter det tydligen Kristianstad-Te, haha)
Fast jag gillar också grönt, chai, rooibos osv…det tar liksom inte slut! På Starbucks beställer jag Earl Grey med skummad mjölk, det är lovely! Och helt perfekt till t ex raspberry scone.

Det nästan godaste théet jag druckit var på Vassa Eggen i Stockholm. Det var ett hemgjort urgott på citron, ingefära och mynta. To-die-for, tack Silvia för den beställningen (det finns inte på menyn…).

Min käre make brukar koka mynta thé till oss ibland. Han plockar massor av färsk mynta i trädgården och kör ner i kokt vatten, det är ljuvligt och ska såklart drickas i höga, klara glas!

Min mest pinsamma thé-historia, var när jag på tidigt 90-tal gick på yoga-kurs i Malmö. Alla skulle dricka thé före som hälldes upp från en termos. Jag räcker upp handen; hallå, jag har inte fått någon thépåse?! Hela gruppen stirrar på mig som om jag var en utomjording…sådär smakar grönt thé, pucko!

Kommentera

