Big day

Idag var det dags för nytt besök att anlända! Jag ruschade hem från skolan och städade det sista och skulle sen åka i god tid till Cointrin, flygplatsen alltså. Bara det att polisen råkade stoppa mig! I vår lilla by, där jag sett dem stå många gånger och kolla folk stannar vid stopp-plikten. Folk har en tendens att inte göra det, förstår ni…inte jag heller just denna dag. Såhär i efterhand måste jag hävda att jag absolut tryckte till lite på bromsen, men något regelrätt stopp, nej det gjorde jag ju inte. Fick stanna och uppmaningen: stäng av motorn och stanna i bilen. Det gjorde jag!

20121011-222346.jpg

En stackare hade haffats före mig! Tja. Damen framför och jag väntade lydigt i våra bilar. Tio, femton minuter satt vi där som fån och väntade. Poliserna gjorde vad man brukar kalla absolut ingenting.

Sen kom en av dem äntligen fram till mig och hade tusen frågor…och nej, jag hade inte rätt papper med mig. Hm. Så lätt gick det inte! Jag var tvungen att infinna mig på polisstationen med rätt papper under em. Visst sa jag. Sen kunde jag köra på två hjul för att hämta upp fina familjen G. Trots att jag trodde jag hade bråttom, fick jag ändå vänta vid gula dörrarna på att de skulle dyka upp.

20121011-222900.jpg
När de sen kom, blev jag så glad att jag glömde fota dem!! Det gjorde jag senare…

20121011-222951.jpg

20121011-223007.jpg

20121011-223026.jpg

20121011-223039.jpg

20121011-223058.jpg

Så himla härligt att ses igen! Kusinerna har så himla kul ihop.

Själv fick jag snällt ta och åka ner till stationen, polisen alltså.

20121011-223212.jpg
Det såg sjukt stängt ut, men de kom och öppnade till slut. Jag fick skäll för papper och stopp-plikten. Egentligen är det så att alla med franskt körkort har 12 prickar. Om man bryter mot någon trafikregel, kan man bli av med prickar. Just stopp-regeln är extra viktig…jag borde (om jag nu haft franskt körkort) blivit av med hela 4 prickar och blivit 350€ fattigare. Istället, förklarade polisen, efter myyyycket om och men, att jag denna gång klarade mig med en varning och böter på 22€. Jippi! Lite pinsamt när han följde mig ut efteråt och vi båda noterar att jag parkerat på busshållplatsen! Jag tog också emot den dåliga nyheten att vi måste fixa franska körkort inom ett år. Suck!

Det får mig osökt att tänka på allt strul med våra kanadensiska körkort, well, mest mitt då. När jag sprutade ner körläraren med spolarvätska just på uppkörningen, kuggade efter att ha brutit mot en hel del viktiga regler (hade ju haft körkort i ca 18 år vid tllfället) sedan körde hem själv efter kuggad uppkörning…nej, jag väntar nog med den storyn…

4 thoughts on “Big day

  1. Dom har nog inte riktigt koll på läget, du behöver fixa nytt körkort om ditt går ut. Det är fransmännen som ligger lite efter med sina EU körkort eller vi svenskar som ligger lite före 🙂 (EES-avtal), tro mig jag har haft en sjuhelsikes dust med både Transportstyrelsen i Sverige och myndigheterna här i La France. Som expat har du faktiskt även rätt att förnya även ditt svenska körkort även om den administrationen ligger lite efter. Vi har ju lite speciella regler efter som vi trots allt är på en tidsbegränsad (oftast iaf) utflykt. Jag hade både kontakt med generaldirektör och jurister på Transportstyrelsen och i mitt fall hann dom franska myndigheterna före och jag valde franskt, dock inga större problem att byta när vi kommer till Sverige (http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/). Min man har kört svenskt och gör ff, inga problem. När man tänker efter är det egentligen bättre att köra svenskt för att, precis som i ditt fall, slipper man oftast ”prickarna”, dock inte böter 🙂
    Kram på dig och ha en trevlig helg!
    /Marléne (Grenoble)
    PS: Ska tillägga att jag läser din blogg varje dag, kanske två, och det är lika härligt varje gång.

Kommentera

