En fransk vän

När man flyttar mycket tvingas man ju skaffa sig nya vänner. Eller ja, tvingas och tvingas, men helt ensam vill man ju inte vara och en liten vän är ju bra att ha. Helst flera! Har ju redan lärt känna flera av grannarna, som är supertrevliga. Men idag hade jag en coffee-date med en tjej jag lärt känna helt själv…Hon jobbar hos borgmästaren (där jag ju varit en del med diverse frågor och problem, haha) och har barn på skolan. Vi har pratat en del, men nu var det dags att ta vår vänskap till en ny nivå😉

När man bjuder hem någon man inte känner så väl och i ett nytt land undrar man alltid: På vilken nivå ska jag bjuda? Vad förväntas? Idag blev det så att vi båda bakat, men såklart körde vi på gästens fina gateau

För mig är det ovärderligt att lära känna folk i byn, infödda fransmän, som man kan ställa sina korkade frågor till (jag har många, I promise) – Är detta normalt? Var ligger det? Hur gör jag det här? Sånt som annars kan ta mig evigheter att ta reda på/googla/undersöka.

Att parlera franska i två timmar gör mig lite trött…men är stolt att jag fixar det! Och med franska friends och mycket practice, lär jag mig mer hela tiden…

Sina gamla vänner, som man känner utan och innan, saknar man som 17 såklart när man flyttar runt. Men man kan ju dessvärre inte ha allt, som bekant.

Friends are like the stars, you can’t always see them, but they are always there

20121023-160436.jpg

Dagens fika!

Kommentera

