Pyssel

Idag tog vi en tur till underbara Annecy. Dit kan man inte åka för ofta! Lite shopping, promenad i små söta gränder och så lunch på stående fot i en ljuvlig liten hörna av stan.

20121108-195137.jpg

Vin chaud, gissa vem som beställde det?

20121108-195214.jpg
Ester hon smällde till på en crêpe med Nutella! Smarrigt.

20121108-195304.jpg

De ljuvliga glasställena med hemgjord glass, fick vi gå förbi då vi var stoppmätta av våra goda, läckra och stora mackor.

20121108-195424.jpg
Var ju tvungen att knäppa en bild på de sköna päronen vid den berömda bron.

20121108-195521.jpg
Medan mamma (hemma igen) sydde upp ännu en gardin…tog jag mig en fika på Sharonfrukt. Denna tiden på året är de ju bara så goda. Hur ljuvligt gott är inte det? Och snyggt sen.

20121108-195640.jpg

Mamma och jag har sen gjort underbar Äppelchutney! Hela köket luktade ljuvligt, tyckte alla utom Malte som ville kräkas av doften, sa han och vägrade resolut att vara på bottenvåningen så länge chutneyn kokade.

20121108-195815.jpg
Mamma hävdade att det var strängeligen förbjudet att köpa nya fina burkar när man gör hemmagjort…men vi hade inte en enda burk sparad, så vad gör man? (Erkänner att jag gärna vill ha snygga burkar utan fula detaljer kvar, kräsen, ja lite).

20121108-200000.jpg

20121108-200025.jpg
Receptet tog vi ur Annas mat, Stefan och jag fick den när vi flyttade ihop 1991 och helt seriöst har vi lagat oss igenom hela boken. Antecknat i kanten små kommentarer som kan vara bra typ ”asgott”, ”längre i ugnen”, ”lägg till vitlök”. Den håller än (det är ju ändå 21 år som gått…) och är så sjukt bra. Önskar jag kände den där fantastiska Anna, så man fick möjlighet att äta den goda maten lagad av henne själv och mmmm:a massor efter varje tugga. Det skulle jag gjort!

8 thoughts on “Pyssel

  1. Förlåt jag skrattar så jag gråter men din bror trodde att Kristina hade spytt på en gardin istället för sytt upp en;-) Han låg i soffan och sa ”Det är inte bara Fia som har ont i magen tydligen, mamma har spytt”! Skrattar fortfarande när jag tänker på det. Så fel det kan bli när man läser lite snabbt:-)

    • Hej Maria!
      Kul att du hittat hit!
      Denna kommentar hamnade först i skräp-kommentarer av någon anledning!
      Följ via Bloglovin vet ja 🙂
      Sök bara på namnet så hittar du hit. Via email går också bra.
      Kram från Frankrike

Kommentera

