Om att flytta

Vi har ju gjort det några gånger, maken och jag. Flyttat alltså. Kristianstad-Lund-Lund-Boston-Göteborg-Göteborg-Skanör-N.Håslöv-Vancouver-Skanör-Stockholm-France! Tolv boenden/flyttar sedan 1991. Det blir några flyttlådor. Phu.

För det mesta känner jag att det är det som gör livet värt att leva, vårt livselixir, att få uppleva olika, nya, fantastiska ställen, träffa nya härliga människor, lära sig seder och bruk i andra länder och såklart lära sig nya språk. Skaffa sig vänner för livet på andra sidan jorden. För varje plats man bor på blir känslan ännu starkare, den att det finns så mycket MER att uppleva. Jag brukar titta ut genom flygplansfönstret när man flyger och tänka; ”därnere ligger nog en fantastisk stad jag aldrig varit i och som säkert är skithärlig att bo i”!
Hur ska vi någonsin hinna? Vi gör ett gott försök i alla fall. Älskar när allt är nytt, att skaffa en karta, lära sig omgivningarna, hitta favoritställen, mataffärer med nya smaker och saker i.

Jag blir naturligt också otroligt nostalgisk över ställen vi bott på. Minnen som sitter som nya tatueringar som aldrig går att ta bort (några riktiga tattoos har aldrig behövts). Jag verkligen romantiserar städer och platser vi bott på, gör dem bättre än de egentligen är i mitt minne och i mina berättelser. Boston är världens bästa ställe att bo på! Alla göteborgare är så positiva och glada! Vancouver är världens vackraste stad! Kristianstad har superbra shopping! Jag lägger liksom på fejkat snygg-filter på hela städer, våra gamla bostäder, platser vi gillade, favoritrestauranger och caféer vi brukade gå till. Det där lilla extra finns ibland egentligen bara hos mig, det där perspektivet där himlen alltid är blå och gräset grönt.

I nästa stund tänker jag att vi inte är riktigt kloka! Varför stannar vi inte på ett ställe om vi nu trivs så bra? Varför bor vi inte nära gamla goa vänner och familj? Är vi rastlösa själar som aldrig rotar oss eller vad är det som gör att vi inte slår oss till ro, även om vi gillar alla ställen där vi bott. Jag vet ju inte svaret, men det känns som lågt hängande frukt att konstatera att vi är nyfikna och orädda. Vi har gjort det förut och vet att det går! Att det blir bra, till och med jättebra. Att är fantastiskt kul och berikande att prova nytt. Att man värdesätter det man har och har haft mycket mer med perspektiv och med lite längre avstånd att betrakta det på. Baksidorna. För självklart finns dem. Att hitta alla nya ställen man behöver kan vara grymt tröttsamt: gym, tandläkare, läkare, mataffärer, restauranger, skolor, fönsterputsare, rörmokare, frisör, gynekolog, soptippen, NYTT NYTT NYTT…..för att inte tala om att hitta vänner att umgås med och gilla (en fattig dag i Boston fick jag t ex föna Stefans hår för att se hur det blev, vi hade varken vänner eller pengar att hitta på något kul för). Att lära sig hitta i omgivningarna utan karta och GPS, förstå hur allt hänger ihop. Lära sig vad som gäller.

Men just nu njuter vi av Frankrike, ja, Schweiz också som är så nära. När man är ny någonstans är det lite som att vara på semester hemma. ”Hemester”, läste jag i DN i somras, är inne nu när det är dåliga ekonomiska tider på många håll. Än så länge är det bara kul och härligt att vara här. Inga planer på att flytta någonstans, än. Men, vi hyr ju bara i tre år här, så vem vet😉

;

Flyttbilen kommer från Lidingö till Frankrike. Hej nu bor vi här!

6 thoughts on “Om att flytta

  1. Vilket klokt inlägg. Känner igen mig i en hel del. Jag vill uppleva nytt, älskar det, samtidigt som jag är otroligt nostalgisk, det är på gränsen till jobbigt! Ingen bra kombo:) men men, go with the flow och lär av alla sitationer i livet tror jag innerst inne. Och Kanske möts vi på samma ställe igen…hihi! Kram

  2. Tack för din härliga hälsning som gjorde mig så glad!

    Nu har jag precis läst ditt kloka inlägg och kan verkligen känna igen mig, förstår vad du menar. Jag vill på något sätt ha både och – äventyret och tryggheten av det jag är van vid.

    Fånga dagen, njut av här och nu. Det är så viktigt! Glad för den här möjligheten att bo i ett annat land.

    KRAM!!

    • Jamen, vi tycker ju också att det är bra att flytta. På så många sätt! Så glad för alla upplevelser det ger! Men fyra länder och världsdelar – wow! Tur det finns en massa bra bloggar att följa där man kan läsa om allt spännande, och inspireras!
      Kram

Kommentera

