Nykokt marmelad

Häromdagen på marknaden slog jag till på 3 kg clementiner. Lite bananas kan man tycka, men jag älskar när försäljarna på marknaden skriker ut sina varor, 2 euros!!! – så lätt att falla dit…Bara 2€, få var det liksom givet. Urgoda är de, men ändå, ganska många…

Jag klippte helt enkelt till på att göra lite clementinmarmelad. Det är ju så himla enkelt att göra sylt och marmelad! Grymt pysslig känner man sig dessutom i ett nafs. Eftersom maken gillar engelska lite sträva marmelader, på gränsen till bittra, hoppas jag ändå att han ska gilla denna.

1 kg clementiner
1 citron (för att pleasa maken)
1 kg syltsocker

Koka i minst 10 minuter och sen på glas!

20121205-161210.jpg

20121205-161224.jpg

20121205-161236.jpg

Volià! Redan crash-testad på knäckebröd. Like från mig (om man får säga det själv).

6 thoughts on “Nykokt marmelad

  1. Hej Sofia! Din marmelad ser jätte läcker ut! Man får lust att provsmaka, men det är ännu inte virtuellt genomförbart!!! Prova att förpacka marmeladen i ”Bügelglas”, de där gammalmodiga med gummiring, det ser jättefint ut och då kan det ju bli en fin gåva i jultider. Testa även att ta i ingefära(färsk riven) eller kanel i marmeladen! Det sätter extra piff! Förresten har du provat att göra Chutney p äpplen eller plommon? På sommaren gör jag gärna sylt av jordgubbar och rabarber med ingefära i – smaskens!

    • Jeckan! Tack för finfina tips! Tänkte faktiskt på ingefära (ej alls på kanel) men då jag var lite lätt insnöad var det inte att tänka på att ge dig ut…har gett bort en burk (de är faktisk ganska fina franska glas ändå), får vänta på ett utlåtande då…
      Chutney gjorde mamma och jag, den står i källaren och gottar sig! Älskar det!
      Kram till pyssliga dig!

Kommentera

