Pardon my French

Shit, vissa dagar parlerar jag som om jag aldrig gjort något annat! Oh là là! Och sen ibland, blir allt bara fel. Saknar ord, säger fel när jag väl hittar dem och pladdrar på inför oförstående öron. Vad säger människan? liksom. Folk undrar vad jag menar. Gråta och regna säger jag lätt fel på, och snöskyffel och stekpanna (pele/poêle)…är en bubblare nu med all snö. Ni fattar. Tröttsamt är det att prata so-so, ibland toppen, ibland rock bottom. Gissar att det finns hjälp att få 😉

20121206-204546.jpg

Bonjour à tous et toutes!

6 thoughts on “Pardon my French

  1. Kunde knappt ett ord franska när vi kom hit för tre år sedan, Tyska B och spanska förvisso men det räcker liksom inte… Nu är det väl fortfarande so, so, men jag klarar mig och kan i alla fall följa diskussioner, titta på TV/Bio men som du säger, uttalet gör att vissa ord förväxlas, just gråta och regna är en vanlig vurpa 🙂

    • Alltså, jag har ju 6 års skolfranska, en au-pair sejour för 22 år sedan då jag lärde mig helt OK, samt 3 terminer franska från Lunds universitet. Men det enda som verkligen funkar är ju att praktisera språk i verkligheten. Om man ska bli bra i alla fall! Bara att kämpa på! Men jag förstår allt och pratar faktiskt ganska obehindrat. Men så vill man ju att det ska låta bra och felfritt 😉
      Kram!

  2. ja men tjena. jag önskar så att de snackade franska här, tog franska B och bodde sedan i Montreal, så fick bra fart på den, och nu är det min tyska C som får visa vad den kan varje gång jag öppnar munnen och det låter inte bra, det kan jag säga, men jag lyckas alltid gestikulera fram vad det är jag vill ha. ganska kuliga historier blir det, eller så kommer man försent till Dr, som i Måndags, kl. 1.50 var jag där och skulle vart där 1.15…… Fünfzehn oder fünfzig …… och sedan på Swiss german twang…. jo, ja tackar.

    • Härligt att jongla med flera språk! Vad duktig du är! Haha, älskar din lilla tidsmiss. Häromdagen sa jag att vår dotter är quatre heures et demi 😉
      Jag älskar friheten av att behärska språk, men kan verkligen skratta om det blir fel. Måste man ju.
      Kram

Kommentera

