Isgata

Lullar runt här hemma och är lite allmänt seg. Bakis-feelings efter några tuffa dagar. Lyssnar som vanligt på radio P4 (fransk radio blir det bara i bilen). Sköna Matilda Alborn från Kristianstad väcker oss på morgonen (P4 Malmöhus) och så lyssnar jag på underbara Lotta Bromée senare på dagen. Så vet jag allt vad ni snackar om därhemma: nyheterna med rån och biljakter och galna politiker och nya böcker och filmer och bebisar. Allt snappar jag upp. Och musiken. Som att mina barn numera diggar när Darin sjunger Astrologen. En av mina allra första egenköpta skivor var just Välkommen till folkhemmet med Magnus Uggla. Som jag spelade den. Astrologen och Hand i hand. Älskade den, både bak&framsidan😉

På radion idag hörde jag också något annat. Kylan är på väg tillbaka! Vintern. Och ungefär samtidigt är jag ute en sväng och noterar. Träden, gräsmattan och ja, hela världen är täckt i is. Vår trappa är en isgata. Man halkar tom på stenarna runt huset. Träden knakar i vinden, det låter märkligt.

Så, nu vet ni att samma gäller här. Kylan är på väg. Och i em/kväll kommer snön säger de (på France Bleu Haute Savoie 106,1). Toppen på Salève är redan vit.

20130110-121352.jpg

20130110-121407.jpg

Varje grässtrå i gräsmattan har sitt alldeles egna lager med is om sig.

20130110-121635.jpg

Minsta dottern är hemma för lunch. Efter att ha gått upp tidigare än vanligt (pappa bortrest) och följt med syskonen tur&retur till skolan i Genève är hon lite slut i rutan och serveras därmed comfort food her style…

20130110-122119.jpg

Kommentera

