Skillingsboller fra Bergen

Jag vet att jag sagt det förut. En av de stora fördelarna med att flytta mycket (förutom att uppleva nya platser) är att man träffar massor av trevliga, intressanta och roliga människor som man aldrig träffat annars. Man får möjligheten att lära sig om hur de levt och lever sina liv, om deras vanor och preferenser och annat spännande.

Exakt så lärde jag mig om skillingsboller! Min härliga vän Torild från Bergen i Norge, gav mig detta recept en dag i oktober 2005. Vi lärde känna varandra på lekplatsen utanför vårt gemensamma hus i Vancouver. Kärlek vid första ögonkastet! Vid det tillfället erkände jag att jag var totalt knäckt då jag misslyckades med allt i bakväg. Jag skyllde allt på kanadensiskt pulverjäst och vår gas-ugn…Men Torhild, hon kunde minsann baka världens godaste bullar. Att hon sen fixade det i gasugnen och med torrjästen också, är en annan sak…hmm. (utbildad kock var hon visst visade det sig)

Receptet på dessa gigantiska kanelbullar skrev hon in direkt i min receptbok. Äääälskar hur hon skrev dit gyllenbrun, haha, tror hon tyckte det var ett tokigt svenskt uttryck. Jag delar med mig. Helt vanliga kanelbullar, det är storleken som gör skillnaden. Size does matter! Galet saftiga och goda blir de.

20130112-231352.jpg

20130112-231406.jpg

Cirka 3 gånger så stora som vanliga kanelbullar är de, sinnessjukt goda och beroendeframkallande. Egentligen ska det helst vara glasyr på (florsocker och vatten u know), men det gick bli pärlsocker på ena plåten idag! Tänker på fina T också…!

20130113-073611.jpg

Glad söndag!

One thought on “Skillingsboller fra Bergen

  1. Kardemome – love it!!!

    Härligt. Blir sugen att börja baka på en gång. Jag är en bullälskare av rang. Jag skulle vilja bli en kringresande bullsmakare.

    Ha en härlig kväll och tack för receptet!

Kommentera

