Familjen Kennedy

Jag är rätt och slätt rejält och rakt upp och ner fascinerad av familjen Kennedy sedan länge tillbaka. Erkänner utan omsvep detta. Familjen, myten, legenden. JFK! Jackie! Kan inte så mycket om amerikansk politik att jag egentligen kan uttala mig på riktigt om deras verk här på jorden och vad som egentligen uträttades rent politiskt, men jag vet, att familjen från Boston och deras fantastiska somrar i Hyannis Port på Cape Cod är så spännande och intressant på så många sätt. För lilla mig.

När jag pluggade i Boston läste jag ett ämne som hette american popular culture, kallat pop culture, där allt möjligt i amerikansk kultur diskuterades och analyserades. När läraren tog sig an Kennedyfamiljen, men främst JFK såklart, blev det riktigt känslosamt. Dr Bob som läraren hette (väldigt lik Dr Phil, faktiskt) satt på katedern och grät som ett barn, när han berättade om vad JFK gjort för USA, för unga människor och deras framtidshopp. Jag bara gapade.

20130113-165223.jpg

Det var tyst i klassrummet, så att man kunde hört en knappnål falla, eller som när läraren i åttan berättade om högar av nappar och guldtänder från koncentrationslägren. Det gick liksom inte att inte lyssna, tiden stod lite still för ett litet tag. Och då, fick jag ännu mer insyn i den där familjen såklart.

Fick mersmak och ville veta det mesta om dem. Stefan och jag åkte ut till JFK museum och library utanför Boston. Där finns många filmer, bilder och memorabilia över Kennedy’s. Vi gick runt där länge. Superspännande verkligen.

20130113-170214.jpg

Att familjens liv inte alltid var en dans på rosor fattar man ju såklart, så mycket olycka och läskigheter som drabbat dem. Gång på gång. Att pappan Joe inte heller var världens snällaste beskrivs bra i romanen ”Vi tolererar inga förlorare” av fina GP-journalisten Britt-Marie Mattson. Väldigt intressant läsning för ett sant Kennedy-fans som mig. Läs!

20130113-170954.jpg

Ja, sen är det ju det här med stil-ikonerna! JFK själv såklart, men även hans coola fru Jackie. Och så har vi undersköna Carolyn Besette Kennedy, gift med JFK jr. Ni vet han, den lille 3-årige pojken, som gjorde honnör vid sin pappas kista. Den bilden sitter ju för alltid på näthinnan.

20130113-172038.jpg

Det snyggaste paret som fanns! My god über-snyggast. Tragiskt omkomna i en flygolycka mellan NYC till Cape Cod i oväder sommaren 1999. Jag läste allt man kunde komma över såklart! Totalt absorberad av myten, som jag är.

20130114-091218.jpg

2 thoughts on “Familjen Kennedy

  1. Tack vilken underbar post Sofia! We think alike:) har länge tänkt att läsa boken av Mattson, tack för påminnelsen. Jag är ju smått besatt av Carolyn Bessette Kennedy, och fler med mig verkar vara det…varje vecka är hon ett av de mest återkommande sökorden på min blogg. Skrev om CBK som du kanske har läst redan: http://www.inner-outerbeauty.com/2012/05/beauty-never-goes-out-of-style.html?m=1
    Men om du inte läst boken ”What remains”, do it pronto, it’s really good! Kram

Kommentera

