Att hitta en fransk tandläkare

Ännu en hemma-sjuk-dag. Inte vad jag planerat för. Vädret ute är u n d e r b a r t!

20130122-110622.jpg

20130122-110641.jpg

Oh, hoppsan, där står visst en gran som borde åka till tippen. Förslagsvis av någon med mycket tid och helst lust. En hemmafru kanske?

20130122-110803.jpg

Solstolarna ska väl helst plockas in för vinter. Men jag gillar tanken på vackra vinterdagar, fårskinnsfällar och kaffe ute i solen. Den romantiska bilden vill jag behålla, därför får stolarna stå kvar. Med hoppet intakt.

20130122-110949.jpg

Så var det det här med att hitta läkare och tandläkare och gynekolog osv här i La France. Jag skjuter lite på det…ringa, fråga om de tar emot nya patienter, utländska, som inte fått sina health cards ännu!? Åååå. Jag ska göra det!!! Ta mig samman. Tid har jag ju. Men lusten är helt obefintlig.

10 thoughts on “Att hitta en fransk tandläkare

  1. Kan trösta dig med att vår gran också står på altanen, dock inte med vacker snö som på er, jösses så mkt snö ni har. Pyssel med läkare etc. tar lite tid, körde en släng av sådant i morse detta i morse, nu ska jag hämta hem tjejen för lite lunch.
    Kram/Marléne

  2. Ett tips! Kolla på ameli.fr efter en tandläkare och gynekolog. Det är ju som franska motvsarigheten till försäkringskassan och där listar dom olika läkare, man kan söka på département och ort..

    Sen så är ju inte franska tandläkare alltid lika bra som svenska… Så kolla om dom har en röntgenapparat för annars kanske ni måste åka till en annan mottagning för att göra röntgen. Och de tandläkare som bara kollar igenom munnen och tror sig veta att man inte har några hål är oftast inte så seriösa.
    Och om man vill ha något speciellt så måste man oftast be om det, t.ex att de ska ta bort tandsten. Sånt som de gör automatiskt i Sverige…

    Lycka till! =)

Kommentera

