Sur på Kamprad!

Erkänner att jag är rejält sur på Kamprad, faktiskt.

Matbutiken på IKEA är det jag talar om. Beslutet att ta bort alla olika varumärken, till förmån för IKEAs egen-brandade matprodukter är dumt och dåligt på alla sätt och vis. En mycket kass kombo om någon frågar mig. Alltså, man älskar ju att matbutiken finns där och när man bor utomlands blir man glad för en liten taste of Sweden, helt klart!

När vi bodde i Kanada var det äkta vara i IKEAs matbutiker; Kalles Kaviar (inte bredbar smörgåskaviar), Ballerinakex, Marabou mjölkchoklad, Västerbottenost osv i matbutiken.

Nu: IKEAs egen tolkning av våra favvoprodukter. Och ”NEJ, de är inte lika goda och vi blir bara arga, Ingvar”! Please byt till the real thing!

20130205-213024.jpg

Dessa kakor må vara förvillande lika Ballerina, men smakar inget i närheten av originalets ljuvlighet. Buuuuu!!! Barnen gråter, tro mig Ingvar.

ps. För övrigt älskar jag IKEA och har inga synpunkter på Billy eller någon annan.

8 thoughts on “Sur på Kamprad!

  1. Men du vad lustigt, jag var på Ikea för ett tag sen och blev besviken på matutbudet som vanligt, och igår kom jag mig äntligen för att blogga om hur Ikea sviker utlandssvenskarna och så har du skrivit samma sak från din del av världen! Man önskar att Ingvar läste åtminstone en bråkdel av allt som skrivits om Ikeas matutbud, eller hur?

  2. Tyvärr tror jag IKEA struntar totalt i utlandssvenskar, vi är en så liten del av kundkretsen. MEN jag tror att alla handlar mindre i matbutiken nu när det bara finns IKEAS egna – usla! – sortiment. De har förlorat alla utlandssvenskar som kunder och marknadsförare…

    • Jamen eller hur! Tycker alltid bara att det är jag som handlar matprodukter i Genève…Så sur på deras egna grejor. Här i Frankrike finns däremot snaps, öl, glögg osv och det är ju i alla fall bra, det minns jag inte från Kanada 😉

  3. Åh jag vet!! Det var riktiga märken här också förut. Men sen har väl Ingvar blivit så jäkla snål att han inte längre vill dela med sig av pengarna till de andra märkena att han hellre gör eget. Nä, jag säger att vi gör det som fransmännen gör bäst: STREJKAR!

  4. Även om vi utlandssvenskar är en liten grupp så handlar det ju inte bara om vad vi köper för mat. När det fanns ”riktig” mat åkte vi dit mycket oftare, och varje gång kom vi hem med en massa saker från själva varuhuset förutom maten. Och så bjöd man amerikaner på den svenska maten, som i sin tur åkte till Ikea och kom hem med mat plus en massa annat. I Seattle brukade vi till och med ha svenska skolans lärarmöten på Ikea eftersom man ändå alltid behövde saker från matavdelningen, men det är ju inte aktuellt längre…

Kommentera

