Swedish food

Egentligen saknar jag faktiskt inte så mycket från Sverige. Jo, magasin av alla de slag. Jag har via mitt jobb på mediebyrå jobbat upp ett beroende som visat sig vara väldigt svårbehandlat. Behöver mina favoriter varje månad!

Egentligen tycker jag att det känns enbart härligt och krispigt att hitta nya favoriter i ett roligt, nytt matutbud när man bor utomlands. Som att handla mat när man är på semester! Lite då och då tänker man ”nu skulle man haft det eller det”, såsom lingonsylt till köttbullarna eller kaviar på mackan. Svenskt vaniljsocker när man bakar är ett måste, det franska smakar inte lika bra (inte det kanadensiska heller).

Vi som haft mycket besök i jämn ström ända sen vi flyttade har lyckats klara oss bra genom att snällt be gästerna (prova Gestapo-kommendera, haha) om påfyllning av vissa önskemål om svenska favvosar. Vi har alltså klarat att hålla lager och få påfyllning. Och, sen vi hittade vanlig filmjölk är jag egentligen ganska nöjd med mat-tillvaron. Jag menar, vi bor ju faktiskt i matlandet nr 1 (enligt vissa i alla fall)!

Det skulle ju vara godiset då, det saknas ju ständigt! Lösgodis, amen, det finns inget bättre än det svenska där! Inte på mååånga låååånga vägar. Men jag som är värsta godisråttan tycker det obefintliga/dåliga godisutbudet gör att det blir en skön och välbehövlig, men ofrivillig, detox. Men så räcker det att någon kommer på besök med en påse pinfärskt godis och så fullkomligt måste man inhalera det hela på ca 1 millisekund. Sååå gott!

Men om man tänker efter bara lite till….så finns det ju en hel del produkter som man gillar väldigt mycket och gärna skulle konsumera OM de nu skulle finnas som alternativ, alltså.

På detta tema fick vi en alldeles underbar alla-hjärtans-present från mamma och pappa. Nu när de bilade ner från Sverige och kunde köpa lite mer skrymmande saker, som ostbågar, spann med lingonsylt, c-vitaminer (jag dricker baljor, ja jag vet man kissar ut det men jag gillar’t), nyponsoppa, fem paket hot dog-korv (ni vet de där åttakantiga so called korvarna som inte har speciellt mycket kött i sig, men de flesta barn älskar!), Marabou choklad (nykomlingen saltlakrits hade jag lyckats se på Instagram och blev dregel-sugen på) med mera!!! Och då inser man, när man blir så där barnsligt glad, att man ändå saknat vissa saker lite….

20130215-140701.jpg

Lite kärlek i en ICA MAXI-påse, if you know what I mean 😉

20130215-141735.jpg

7 thoughts on “Swedish food

  1. Ostbågar! Noah bara älskar dem, men korven den får vara! Vi köper alltid med oss den danska röda pölsekorven, den är vi beroende av och så förståss LÖSGODIS! Njut!!!

  2. Jag håller med dig! Jag försöker anpassa mig till fransk mat, man behöver inte alltid äta ”svenskt” =)
    Men såklart saknar man vissa saker som lösgodis, men som du säger så äter man kanske hellre inget godis än tråkigt godis så det blir som en detox!

    Jag saknar sirap runt jul för att kunna göra knäck och sånt. Så saknar jag svenskt bröd, typ lingongrova! Franskt bröd är ju jättegott oftast men jag kan sakna vanlig skogaholmslimpa också!

    Jag ska förmodligen till Sverige med jobbet i mars så då får jag köpa på mig ett litet svenskt skafferi!

Kommentera

