Homemade ice cream

Ester har tjatat ett tag att vi skulle göra glass i min fina glassmaskin som jag fick i födelsedagspresent!

20130218-182615.jpg</a

Amen den är ju bara för söt, bara som den är. Som en liten godisbit.

Har inte testat den tidigare trots att jag fyller år i juni. När vi åkte hem efter sommaren, fick den inte plats i våra proppfulla väskor…Nu när mamma och pappa körde mer fick jag äntligen hit den. Och Ester har alltså tjatat sen dess. Vår frys (läs frysfack) funkar inte 100 sedan Mimi fick ett glass-emergency i somras och slet upp dörren så att hon fick handtaget i handen. Nu skulle ju den rosa skålen till glassmaskinen frysas och tja, vårt frysfack fungerar numera bara so-so (på sätt och vis bra då vi äter fresh food som följd). Stefan hade testat att frysa skålen ute i snön, men det funkade bara sådär då det är 6 grader varmt och sol ute…

Well, idag skulle det bli eftermiddagsfika med hemgjord glass! Jordgubb, skulle det vara. Bara ”smeten” var så god att man ville dricka upp den i ett enda ljudligt slurp. Påminde mig om världens godaste milkshake från Johnny Rockets! Om någon befinner sig på nordamerikansk mark, åk genast dit och knip en jordgubbsmilkshake!!! Det är en order!

Tillbaka till the ice cream making. Stefan och Ester gick in för det järnet.

20130218-183634.jpg

20130218-183655.jpg

20130218-183714.jpg

20130218-183753.jpg

Ester fick stå 15 långa minuter för att vänta på glassen. Hon tyckte det var så jobbigt och långtråkigt. Så sant, ”a watched pot never boils”.

Men sen! Oh là là! Glassen var excellent! Top notch! Det blir snart ny glass här det är säkert.

6 thoughts on “Homemade ice cream

  1. ÅÅå va gott det verkar. Vet min syster fick en i bröllopspresent, tur jag inte har någon för hade nog provat att göra glass på allt från yoghurt till banan, antar man kan stoppa i allt från oreo cookies till gelébjörnar, haha! Kanske blir så jag får ta och låna den där glassmaskinen trots allt 🙂

    • Alltså, det blev otroligt gott! Ska googla lite recept så man får bättre koll. Jag brukar själv mixtra med recept av alla de slag. Om man tar ut god vaniljglass ur frysen och blandar salta pinnar, hackad choklad, jordnötter och kolasås blir det….fantastico!!!
      Kram

Kommentera

