Min första iittala-samling

Hösten 2005, Vancouver. Jag är sjukt lycklig och stolt över min superfina och alldeles kompletta (nästan) samling av iittala lyktor i MÅNGA färger. Så skandinavisk känner jag mig där bland mina kanadensiska väninnor som älskar dessa färgglada små ljuslyktor. Jag med! I vår hall står de uppe på ett lågt vitt skåp, så supernice alltså. Söta sonen, då ca 3,5 år, kommer på en rolig lek och gömmer sig i skåpet innan vi ska gå till skolan. När han ska gå ur, fastnar han i dörren och får skåpet att luta lite lite. Lite, men så mycket, att alla de fina lyktorna går i marmorgolvet och blir till splitter. OJ så ledsna vi var! En ledsen mamma, den glada samlaren, som precis beundrat sin fina samling. En jätteledsen son, som inte alls menade något illa och bara ville gömma sig lite.

DSC02734

När jag samlat upp spillrorna i en papperspåse, tog jag en grym bild tyckte jag själv. Fin va?! Blev så nöjd med bilden, att jag för en stund kunde glömma bort sorgen över lyktorna. Njuta av den vackra bilden.

Tja, sen började jag samla direkt igen såklart. Fast lika många färger som jag hade då, det har jag inte längre.

2 thoughts on “Min första iittala-samling

Kommentera

