The talented Mr Ripley

Blev helt fascinerad av filmen The talented Mr Ripley när den kom 1999 (å, länge sen nu!). De snygga miljöerna! Överklassen på snygga takterasser i New York, supersnygga våningar på Upper West (eller nåt), och så med en touch av universitetsmiljö och den snobbiga akademiska världen (fullkomligt älskar filmer i universitetsmiljö). De klassiskt snygga kläderna! Kaffet. Deras önskan om att se Europa och världen, den tiden ni vet…

Ja, sen har vi ju de tre huvudpersonerna. Perfection på riktigt. Gwyneth Paltrow, Matt Damon och Jude Law! Den trion. Och så fantastiske Philip Seymour Hoffman, hans uttryck och röst, jag dör. Snygga som tusan, världsvant coola och så otroligt bra i sina roller.

20130320-093201.jpg

Miljöerna på Amalfikusten sen, klassiskt vackert och alldeles, alldeles underbart läckert. Deras übercoola hus där med utsikt över havet. Man vill bara åka till Sorrento omgående direkt efter filmens slut. Och Florens såklart.

20130320-093408.jpg

20130320-093422.jpg

20130320-093434.jpg

Genom åren har jag ofta tänkt på filmen. När jag sett bilder på skådisarna (jag är en trogen People Magazine läsare…och InTouch, Star….), eller bilder från Amalfikusten eller hört den där låten på radio, ”Americano”, eller vad den nu kan heta. När Jude Law spelar sax på en jazzklubb längs kusten nånstans….Filmen fastnade, tatuerad i mitt huvud. För de läckra miljöerna till trots, sitter man ju med hjärtat i halsgropen och en klump i magen större delen av filmen. Man kan inte släppa den.

20130320-094500.jpg

Jag har nog bara sett den en gång, max en gång till. Men ändå, såhär 14 år senare är jag fortfarande helt såld.

Någon annan som också blev fast?

8 thoughts on “The talented Mr Ripley

  1. OMG helt otroligt att du nämner just den filmen. EXAKT samma känsla hos mig.

    Vill se den igen och kollar ständigt på Netflix.

    Jag är med på en bloggdate😉

  2. Jo den filmen tyckte jag också var bra, men jag gillade nog ännu mer ”A circle of friends” som utspelar sig i liknande miljö Irland/England på 50-talet. Skådespelerskan Minnie Drivers genombrott kan man nog säga. Om du inte har sett den – gör det!

Kommentera

