Lat lördag i solen

Fredagseftermiddagen och kvällen är ju veckans bästa stund. Den känslan man har i kroppen då är ju sällsynt svårslagen. Men samtidigt måste jag säga att lördagsmorgonen kommer som klar tvåa. Hela helgen framför sig och allt det där.

Idag åkte jag ner till bageriet och köpte ett bröd, un pain. Det sjuka är att ”pain”, som är det franska ordet för bröd, också är namnet på en lite större baguette helt enkelt. Perfekt storlek för vår familj. Det tog ett tag innan jag vågade beställa just det på bageriet då jag inte visste vad det hette. En dag var det en person före mig som tog just det och då kunde jag äntligen slå till! Var ändå lite nervös för att gå in på ett bageri och beställa ”ett bröd” utan att vara mer specifik känns ju lite koko, men de vet alltså vad man menar, hihi…
Bröd är en hel vetenskap för fransmän och man vill ju inte förolämpa genom att inte ha koll.

Precis när vi ätit vår sena sköna frulle knackade det på dörren! Då stod en granne där med en påse lasagner till oss. Jag hade visst beställt det via föräldraföreningen på skolan och glömt bort att man skulle hämta idag. Men nu blev det alltså leverans till dörren och perfekt då ingen lunch hade hunnit planeras än. Nu blev det sedan dyr lasagne (men välgörenhet smakar gott!) till lunch och det ute i solen. Det är minst 25 grader (29 på Stefans löparklocka) i solen på vår uteplats idag. Hääärligt värre. Nästa vecka ser ut att ge sol och minst 20 grader veckan lång.

20130413-161547.jpg

20130413-161820.jpg

Ikväll blir det garanterat grillning här. Premiär för oss. Det beror mycket på att vi inte hade någon kol hemma tidigare, annars kan man ju faktiskt grilla året runt. Minns vår hyresvärd Gary i Boston (som själv kan fylla en bok, så tokig var han) som grillade året runt. Kan iofs bero på att han delat av sin lägenhet för att hyra ut och att köket låg i vår studio…

3 thoughts on “Lat lördag i solen

Kommentera

