10 låtar i mitt liv

Älskar musik! Men, efter att ha spenderat 25 år med en man som är GALEN i musik, har mitt intresse på sätt och vis blivit väldigt påverkat av honom.

Han har mer skivor än de flesta och fler Spotifylistor också, för den delen. Med andra ord finns det överflöd av musik omkring mig. Jag blir ständigt serverad riktigt bra musik (nästan alltid). Har liksom inte behövt leta, musiken kommer till mig hela tiden.

Lyssna säger maken. När han lyssnar, då får man inte störa, då ska man vara tyst och bara lyssna aktivt. Bakgrundsmusik, är det fulaste ord han vet!

Här kommer i alla fall 10 låtar som någon gång i livet påverkat mig starkt.

Fast car med Tracey Chapman. Lyssnade så mycket att hela familjen höll på att bli galen…inte jag dock. Tyckte hon var så cool.

Jackie, Ratata. Älskar Mauro. Punkt. Och jag tar med Lisa Nilsson här. Himlen runt hörnet, blev inte bara sönderspelad på radio, utan också av mig…

Thorn in my side, Eurythmics. Herregud, loved den skivan madly!

Kungarna från Broadway med Eldkvarn. Å!

Like a virgin. Madonna är coolare än cool. Eller, då, 1984 var hon det big time. Men, hon håller i längden. Har läst hennes Englands rosor miljoner gånger för Mimi. Supercool.

Allt med James Taylor. Sweet baby James. Älskar den mannen, som för alltid är förknippad med Boston, min favoritstad ni vet.

Evangeline, Lundell. Fast min kärlek till honom började långt tidigare. Och som jag älskar det. Älskade. Men lyssnar väldigt sällan numera.

Sing Halleluja med Dr Alban, the soundtrack of my life under fyra års plugg i Lund! God, vad vi dansade.

Bo Kaspers orkester!! Tutti. Hur bra liksom?

Peter le Marc: Början på en lång historia.

Ni ser ju själva. Tur att maken serverar musik. Själv är jag totalt cementerad fast i 80&90-talet. Haha.

(När jag läser upp dessa artister för maken säger han: sååå mainstream! 20 års arbete med dig down the drain!!!!), jag svarar: men älskling, jag får ju all bra musik från dig. Svar: det är pinsamt, Fia, med tillägget ”tragiskt”).

20130504-212130.jpg

20130504-212149.jpg

20130504-212159.jpg

20130504-212211.jpg

Bilder, Pinterest.

4 thoughts on “10 låtar i mitt liv

  1. LOL! Så kul kommentar av Stefan, kunde lika gärna ha kommit ur min mans mun…som har gett upp om min mainstreamsmak som Ratata (åh hela tonåren passerar i revy) och Madonna et al. Superkul inlägg Sofia! Kram! Och vrid upp volymen på högsta med din lista:)

  2. Ha ha ha ha! Jag förstår Stefan! Dr Alban kastar en evig skugga på 20 års försök att förstå musikens innersta väsen. Det är på gränsen till skämskudde… : ) Klasse hos Ollie

Kommentera

