Att lära genom frimärke

Köpte fina frimärken häromdagen. Jag älskar när någon intresserad postanställd erbjuder att man får välja mellan motiven på frimärkena. Inte bara slänga över det frimärksarket som är närmast, utan ha lite intresse i att visa de fina frimärken som finns. Ja, då kunde jag välja dessa tokiga med franska talesätt på. Perfekt, med en liten franska-lektion på oväntade ställen. Och jag älskar tokig och onödig kunskap.

20130520-161258.jpg

20130520-161322.jpg

20130520-161335.jpg

20130520-161349.jpg

Vissa var ju lätta. Andra fick jag googla för att fatta vad de verkligen betydde. Lite underhållning ändå.

Quand les poules auront des dents = när hönor får tänder = när helvetet fryser till = never!

4 thoughts on “Att lära genom frimärke

  1. Håller helt med. Det är så kul med fina frimärken och så slänger de oftast bara fram de vanliga tråkfrimärkena! Den med hönan var bra, den gillar jag på engelska också, ”when pigs fly”.

Kommentera

